Coanegra

La vall de Coanegra

Coanegra és una vall del terme de Santa Maria del Camí. La vall comença al barranc format pel Torrent des Freu i s’allargassa entre les elevacions de Sa Comuna, amb una cota màxima de 819m dins el terme de Bunyola, per un costat, i les que a partir de Sa Talaia de Cals Reis, amb una altitud màxima de 769m dins el terme d’Alaró. La vall s’orienta de nord-oest a sud-est i és solcada pel Torrent de Coanegra, també dit Torrent des Freu. La vall, en la seva major part, està coberta de pinars i garriga, amb zones d’alzinar. En el fons de la vall hi ha la franja de terres conrades formada per cultius de secà i petits horts regats per la Síquia de Coanegra. Dins la vall hi destaquen tres cavitats naturals importants: es Bufador de Son Berenguer, s’Avenc de Can Millo i s’Avenc de Son Pou. També hi ha possessions de gran bellesa com són Son Torrella, Son Oliver, Son Roig o Son Pou.

L’excursió

La ruta va des de Santa Maria fins al salt des Freu a Orient (a escassos 2km del poble d’Orient). El camí és prou clar i senyalitzat. És una excursió d’aproximadament 3 hores i mitja o 4 depenent del ritme, essent de dificultat mitjana.

Començam des de l’estació del tren de Santa Maria, agafant cap al carrer de Coanegra, que just comença davant els cellers de Macià Batle. Seguim el carrer de Coanegra tot recte, seguint les indicacions. Passarem per possessions precioses i amb molta història, com la possessió de Son Torrella, petits aqüeductes i arcades. Fins arribar a la possessió de Son Oliver (són 4,5 km des de l’inici del camí). Fins aquí podríem arribar en cotxe. A partir d’aquí, s’ha de fer obligatòriament a peu. Seguirem el camí que ja està plenament dins la vall de Coanegra. Passarem la possessió de Son Roig, i finalment arribarem a Son Pou (2,5km després de Son Oliver), que hem d’enrevoltar per un camí lateral a les cases. Seguim el camí que començarà a pujar considerablement, per un terreny molt pedregós. Aviat trobarem la desviació cap a l’Avenc de Son Pou, un lloc de visita obligada per la seva bellesa indescriptible. Aquest avenc és una cova d’uns 150 metres de llarg per uns 70 d’ample. El poeta mallorquí Costa i Llobera li dedicà un dels seus poemes.

Després de visitar l’avenc de Son Pou podem reprendre el camí per amunt cap a Orient. Només hi ha un punt on el camí es bifurca i s’ha d’agafar el camí de l’esquerra. Seguim pujant fins arribar a un forn de calç, on hem d’agafar un camí a l’esquerra que ens durà al Salt des Freu, destí de la nostra excursió.